sábado, 23 de mayo de 2009

La meva WebQuest: "Un Diari de Viatge"


La meva Webquest preten treballar amb els alumnes del 1er cicle d'ESO la interculturalitat a partir de la mateixa realitat de l'aula i/o del centre. L'alumnat té la oportunitat de conèixer l'orígen dels companys i les companyes de l'aula. A més, poden descobrir aspectes culturals tant dels altres països com els del propi país.

L'objectiu és que els alumnes puguin reflexionar i ser crítics amb l'etnocentrisme i comprendre els altres respectant-los (amb tot el que aquesta paraula comporta).

Us convido a que feu una ullada a la Webquest en el següent link:


4 comentarios:

  1. He arribat a aquesta web de casualitat, és la primera que he mirat i certament ha cridat la meva atenció.
    Penso que heu fet un plantejament de webquest molt original i força motivadora. La presentació dels continguts i de les activitats és clara i motivadora per als alumnes.
    En quant al nivell d’interculturalitat que abordeu, penso que es troba en un nivell mitjà o de resolució de conflictes.
    La manera com l’heu plantejat em sembla molt útil per fer l’acolliment a nous alumnes, i que permeti alhora que la resta d’alumnes puguin conéixer de manera més intensa als companys que tenen a la vora.

    Felicitats per la feina feta, em sembla un treball molt interessant.

    ResponderEliminar
  2. Primer de tot us volia felicitar a les tres per la vostra webquest: Maria Moliner, Rut Barenys i M. Luïsa Cabrera.
    L'he trobat molt interessant perquè parteix de la realitat de l'aula dels alumnes (en primer lloc us plantegeu tractar els països de procedència dels alumnes de la classe), i utilitzeu diferents tècniques per tal de motivar als alumnes en totes les tasques: cerca d'informació, elaboració de power-point, disseny d'un diari a partir de la creació d'un bloc.
    També he trobat molt interessant que totes les activitats estiguessin molt guiades per tal d'evitar la dispersió dels alumnes amb tota la informació que es disposa per la xarxa: per evitar-ho heu dissenyat fitxes enllaçades a la webquest delimitant la feina. De la mateixa manera, també els heu enllaçat un tutorial per tal de guiar el procés de creació del diari de viatge, si no ho haguéssiu fet, enlloc de ser una activitat motivadora pels alumnes, hagués pogut convertir-se en un repte massa gran que hagués pogut provocar la desmotivació dels nois/es.
    Uns altres aspectes que he trobat molt interessants són el disseny d’una rúbrica d’autoavaluació (d’aquesta manera es demostra als alumnes que són agents actius del seu propi procés d’aprenentatge), i la guia del professorat perquè és molt completa i presenta diferents orientacions i possibles adaptacions a l’hora de posar-la en pràctica a l’aula.
    Crec que la vostra webquest està orientada a un nivell bàsic d’intercanvi de coneixements, ja que el que es busca és la descoberta de diferents cultures, tot i que, en la mesura que poguessin sorgir petits conflictes en els grups dissenyats fruit del treball en equip, també podria respondre a un principi de nivell mitjà.
    Per altra banda, el fet que s’hagin d’analitzar els mateixos trets en cadascuna de les cultures farà veure als alumnes que totes elles posseeixen unes característiques comunes, per tant, universals (música, gastronomia, etc.) però que, a l’hora, les especificitats de cada cultura les fan particulars i úniques (dualitat universalisme enfront de particularisme).

    ResponderEliminar
  3. ... Perdó, Maria, t'he canviat el cognom!

    ResponderEliminar
  4. Aquesta webquest ens proposa tot un repte. Ens endinsa en un viatge virtual. Al final del mateix, els alumnes hauran de fer un diari de viatge que hauran de presentar als vostres companys/es per poder compartir les coses que heu anat descobrint.
    Considero que és una tasca molt motivadora i engrescadora. A més el nivell d’interculturalitat és força alt. Em justifico partint que moltes persones desconfien d’allò que no coneixen. Per tant, la millor manera d'acceptar altres cultures és conèixer-les, d’aquí aquest viatge virtual a les diferents cultures dels alumnes de l’aula.
    Els conceptes que es treballen són tant tolerància com el respecte envers les altres cultures i la vostra pròpia; a més d’assumir i comprendre la importància que les coses i els objectes puguin tenir per als altres. D’altra banda, aquesta webquest també intenta fomentar el canvi conceptual, com en moltes ocasions succeeix després d’un viatge de veritat. Per tant, es tracta d’una tasca ben definida, així com el procés que segueix. Crec que allò bàsic i que considero més important és l’excusa de buscar la necessitat d’establir processos de coneixement i reconeixement de l’altre que condueixin envers el diàleg en igualtat.
    També valoro molt positivament que hi consti tant l’avaluació del mestre, com l’autoavaluació del mateix alumne.
    A l’igual que en l’altra webquest analitzada, potser trobo a faltar els destinataris més visiblement, donat que aquesta informació l’he trobada en la última pestanya de la webquest en l’apartat de la guia didàctica. Allí he pogut copsar que l’alumnat al qual va adreçat és de 1r d’ESO, però que igualment seria fàcilment adaptable a d’altres edats i contextos.

    ResponderEliminar