sábado, 30 de mayo de 2009

4. VALORACIÓ DE RECURSOS PER A LA INTERCULTURALITAT:



4.1 VISITES A LES ALTRES WQ:


TOTS SOM UN TROS DE TOTS:
http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3592&id_pagina=1
Aquesta webquest realitzada per les companyes Núria Lluis i Isabel Garcia d’entrada és molt atractiva. El seu format és clar i entenedor. Ens vol transmetre que la nostra identitat, no és un sol tros d'una cultura , sinó un conjunt de trossets de diferents cultures.
La introducció resumeix molt bé el que es vol treballar a més de ser molt original afegint un poema.
Les tasques es presenten de manera acurada i detallada on queda molt clar, doncs, els objectius a assolir.
El procés és força concís i esquemàtic i presenta quatre activitats (tres de treball en grup i una individual) ben diferents i enriquidores pel tema que es tracta.
Els recursos que presenten són correctes tot i que jo hagués facilitat uns quants més comptant en que és una activitat destinada a l’alumnat de primer cicle de la ESO i el tema que es toca és molt dens.
L’avaluació d’aquesta webquest és un bon instrument perquè l’alumnat pugui avaluar el seu procés d’ensenyament - aprenentatge tot i que potser hagués estat més còmode per tots presentar la graella en un link (word).
La guia didàctica, queda molt reduïda, manca una sèrie d’objectius, metodologia i temporalització a complir. Té el perill de que quedi una webquest oberta a molts canvis, que, per una banda és positiu, però per l’altra banda pot desvincular-se de l’objectiu fonamental de la webquest.
Finament, pel que fa al nivell d’interculturalitat treballat trobo que és un nivell bàsic d’intercanvi de coneixements, ja que el que es busca és la descoberta de diferents cultures.
(Comentari fet al blog de la Isabel Garcia)

INDIANA JONES EN LA RECERCA DE L’ANTIC EGIPTE:
http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=8846&id_pagina=1

Aquesta webquest realitzada per les companyes d’aula Ester i Anna Bonilla a primer cop d’ull sembla força engrescadora. Mirant-la més acuradament es poden trobar certs errors ortogràfics o falta d’informació que minven la rigorositat de la web.
La introducció és molt original i atractiva tot i que no queda ben clar l’objectiu a complir.
Les tasques es presenten de manera molt general ja que no s’especifiquen, potser hagués estat bé enumerar-les en aquest apartat.
El procés és breu però defineix correctament el treball a desenvolupar per part de l’alumnat.
Els recursos que presenten són escassos i, potser, haurien d’especificar a quina tasca corresponen.
L’avaluació d’aquesta webquest és un bon instrument perquè l’alumnat pugui avaluar el seu procés d’ensenyament - aprenentatge tot i que potser hagués estat més còmode per tots presentar la graella en un link (word).
Finament, pel que fa al nivell d’interculturalitat treballat trobo que és un nivell bàsic ja que pretén el coneixement d’una cultura en concret i la comparen amb la pròpia. Des del meu punt de vista crec que és una bona webquest tot i que no tracta aspectes com el relativisme cultural absolut i l’etnocentrisme.


4.2 VALORACIÓ PAC2-PAC3:

La PAC 2, ens ha permès, com a futurs psicopedagogs i psicopedagogues descobrir una nova eina de treball ja que una Web Quest és un conjunt d’activitats d’ensenyament-aprenentatge basades en Internet. Les Web Quests són activitats en grup i per rols. Així, dins de cada grup, cada alumne adopta un rol diferent al dels seus companys de manera que es desenvolupa un treball cooperatiu en el qual l'aportació de cada part és crucial. El pensament dels alumnes pot ser creatiu o crític i implicar la resolució de problemes, enunciats de judicis, anàlisis o síntesis. Això, permet que l'alumne elabori el seu propi coneixement al mateix temps que duu a terme l'activitat. L'alumne navega per la web amb una tasca en ment on l'objectiu és que empri el seu temps de la forma més eficaç, utilitzant i transformant la informació i no cercant-la. Per tant, és per això que les Web Quest cada vegada són més utilitzades com a recurs didàctic dels professors, ja que permeten el desenvolupament d'habilitats de maneig d'informació i el desenvolupament de competències relacionades amb la societat de la informació.
Pel que fa a la PAC 3 ha sigut molt enriquidor el fet de poder contrastar diferents webquest i analitzar-ne una. Totes són recursos educatius que treballen o es basen en la interculturalitat. Per això, com a futurs professionals és important conèixer l'ampli ventall de recursos en línia del què gaudim, a més de saber analitzar els aspectes positius i negatius que comporten aquests per tal de ser crítics davant d’aquest material web. Per tant, hem de saber seleccionar i utilitzar la informació que ens donen i plantejar-nos uns objectius clars i específics a l’hora d’utilitzar-los.


4.3 INFORME FINAL DE LA PAC 3:




Aquesta Webquest destinada als docents de secundària, tot i no tenir un ventall molt ampli de materials i estratègies didàctiques, opta per un model educatiu transformador i constructivista orientat a que l’alumne s’impliqui en el seu propi procés d’aprenentatge on el professor/a no és l’únic portador de la veritat sinó que totes les opinions són rellevants i tenen dret a ser escoltades.
Presenta una clara intenció d’integrar totes les cultures en un tot que permeti evitar discriminacions i desigualtats entre els alumnes d’una mateixa aula comportant una posició tolerant davant la diversitat cultural. Veu la presència de cultures diferents en un mateix centre i aula com una oportunitat per a fer d'aquests un espai de diàleg i comunicació.
A més, aquesta webquest permet que el professorat desenvolupi estratègies per exercir la seva tasca docent en contextos educatius multiculturals. Però en aquest sentit, el professorat requereix un coneixement crític més profund del que significa una aula multicultural. A aquest material li manca proporcionar una sèries d’informació sobre les diverses cultures, com ara, més quantitat de recursos web que permetin resoldre les diverses tasques plantejades.El seu posicionament, per les mancances que s’han anat esmentant, és de caire compensatori o interculturalista feble en el que es plantegen accions compensatòries que ajuden als docents a incidir en el clima del centre.
Pel que fa a la estratègia didàctica, correspon a un nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors tenint en compte que és un nivell, tal i com s’indica al mòdul, que comporta la negociació entre les parts per tal de superar situacions conflictives on les parts han de renunciar a aspectes de la posició inicial per tal d’assolir una posició de consens.
En primer lloc, la tasca proposada està estretament lligada amb la realitat i el context que envolta als nostres adolescents avui dia: la interculturalitat i el respecte/tolerància als altres.
En segon lloc, el procés per dur a terme la tasca, està plantejat amb activitats en grup on hauran de consensuar postures, debatre, resumir, sintetitzar i exposar davant la resta. Finalment, l’avaluació intenta una reflexió per part del docent i alhora de l’alumnat per tal de que aquests siguin autocrítics i puguin canviar o reafirmar conceptes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario